Zwaagwesteinde boekt gelukkige zege in Kollum

Kollum 1

3e klasse B

20 oktober 2018 14:30

Zwaagwesteinde heeft zaterdag na een enerverende tweede helft 3 bonuspunten meegenomen uit Kollum. De bedankjes mochten na afloop na thuisclub doelman Dijkstra, die met 2 blunders van formaat de schlemiel van de middag werd.

Het begin beloofde gelijk vuurwerk, want binnen de minuut had Zwaagwesteinde de score moeten openen. Jan Eisma zette Wymer de Vries vrij voor doelman Andries Dijkstra, maar de Vries faalde. Dat hij vlak voor zijn poging in de rug werd geduwd hielp ook al niet mee. Dan deed Kollum het beter. De eerste kans voor de thuisploeg was wel direct raak. Joop Pijnacker werkte het leer in 2 instanties voorbij doelman Gerrit Daleman: 1-0

Daleman had even later geluk dat de paal een doelpunt voorkwam, na zijn slippertje op een inzet van Benjamin Zondervan.

Voor de rest ging het gelijk op in de eerste helft, met voor beide partijen wel wat mogelijkheden, maar geen echt grote kansen.

Vijf minuten na de thee kwam Zwaagwesteinde zomaar terug in de wedstrijd. Doelman Dijkstra gleed na een terugspeelbal, zonder dat er sprake van enige druk was, knullig onderuit en het leer belandde bij Jan Eisma die het verlaten doel vond: 1-1

Kollum reageerde met een poging van Joop Pijnacker in het zijnet. Voor het overige zat de goalgetter goed in de tang bij de Westereender defensie. Na een uur spelen kwam Zwaagwesteinde zowaar op voorsprong en weer was Dijkstra de schuldige. Een schot van Marco van Leijen had een simpele vangbal moeten opleveren, maar de doelman liet de bal onbegrijpelijk los, waarna verdediger Henk van der Wal profiteerde: 1-2

Het spel ging nu op en neer en namens de gasten schoot Marco van Leijen net naast en had Jan Eisma in kansrijke positie teveel tijd nodig. Bij de thuisploeg ging er in de laatste fase altijd wel wat mis, al kreeg het wel de beste kans. Benjamin Zondervan, die de Westereender defensie behoorlijk wat last bezorgde, schoot een afgevallen bal in vrije positie naast. Daar kwamen de gasten bijzonder goed weg. Zwaagwesteinde kreeg op de counter wel wat ruimte, maar gevaarlijker dan een pegel van Lieuwe de Roos (net naast) werd men niet. En dus bleef Kollum jagen op de gelijkmaker. Die leek er 5 minuten voor affluiten ook te komen, toen doelman Daleman en ploeggenoot Sybrant Heidstra bij een lange bal op elkaar botsten en Benjamin Zondervan profiteerde. Volgens arbiter Bouw had Zondervan echter geduwd en hij keurde de treffer af. Een lezing die door de thuisploeg fel werd betwist, daar kon ik mij wel iets bij voorstellen.

In de laatste van 5 minuten blessuretijd werd Kollum nog éénmaal gevaarlijk. Joop Pijnacker schoot de bal van dichtbij op Louwrens Wagenaar , waarna de bal via de kluts recht in de armen van Daleman kwam.

Een mooie zege voor Zwaagwesteinde. Uiteraard niet zonder geluk tot stand gekomen, maar de ploeg van Zandberg speelde met name na rust ook heel behoorlijk. Volgende week komt het eveneens goed presterende Anjum naar sportpark De Wieken.