Zwaagwesteinde begint met valse start aan tweede seizoenshelft

Leovardia 1

19 januari 2019 15:00

verslag door: Ronald van Gennep

Zwaagwesteinde is de tweede seizoenshelft begonnen, waar het de eerste mee was geëindigd: een nederlaag. De tegenvallende gasten verloren in een ijskoud Leeuwarden van Leovardia: 3-2

Aangezien men bij Leovardia over diverse kunstgrasvelden beschikt ging deze wedstrijd, in tegenstelling tot de andere 6 in de derde klasse B, wel door. Het eerste kwartier was voor de gasten, maar veel verder dan een gevaarlijke voorzet van Wymer de Vries, die door de Westereender voorwaartsen net werd gemist, kwam men niet. De Vries was overigens als bankzitter begonnen, maar kon na amper 3 minuten al op komen draven als vervanger voor de geblesseerde Frank Kloosterman. Na een kwartier spelen onderschepte de thuisploeg de bal op eigen helft. Middels een lange bal werd Amin Ait Bihi in stelling gebracht. Die ontdeed zich simpel van directe tegenstander Sybrand Heidstra en schoof het leer langs doelman Gerrit Daleman in de goal: 1-0.

Vanaf dat moment werd de thuisploeg steeds beter en Zwaagwesteinde steeds minder. Via Wymer de Vries kreeg Zwaagwesteinde weliswaar nog wel een kansje (van richting veranderde volley net naast), maar de Leeuwarders waren veel gevaarlijker. En bovendien veel feller en gretiger. Een vrije trap van Kian Visser scheerde net langs de verkeerde kant van de paal en doelman Daleman bracht redding op een poging van dichtbij van Ait Bihi. Even eerder had Daleman buiten zijn strafschopgebied middels een risicovolle ingreep ook al een gevaarlijke situatie onschadelijk gemaakt. Vlak voor rust profiteerde de thuisploeg van Westereender balverlies op eigen helft en Jeffrey van der Galiën tekende via de vingertoppen van Daleman en de paal voor de volledig

verdiende 2-0.

Na rust had Zwaagwesteinde weliswaar veel balbezit, maar het oeverloze gebrei leverde verdomd weinig op. Omdat de thuisploeg ook niet al te veel aanstalten meer maakte richting vijandig doel, was het voor de toeschouwers, in combinatie met de ondergaande zon, nou niet bepaald fijn langs de lijn. En plots was het na zo’n 60 minuten weer een wedstrijd, toen de Leovardianen zich lieten verrassen bij een voorzet van Robin Feenstra en de ingevallen Jan Venema volledig vrij voor doelman Mohite Tibben verscheen. Venema wist wel raad met dit buitenkansje: 2-1. Één doelpunt hadden de Westereenders plots nodig voor een punt, maar de spirit was klaarblijkelijk in Zwaagwesteinde achtergebleven, want nimmer gaf men de indruk te geloven in een goed resultaat. Tien minuten voor tijd gooide invaller Patrick Holstein de wedstrijd op slot met een schot in de verre hoek: 3-1. Vlak voor tijd kwam Zwaagwesteinde toch weer terug, toen Marco van Leijen een afvallende bal via Tibben raak schoot: 3-2.

Plots was er paniek bij de thuisploeg en Zwaagwesteinde was nog 2 keer dicht bij de gelijkmaker. In de laatste minuut viel de bal na een hoekschop pardoes voor de voeten van Robin Feenstra die hoog over schoot en in de tweede minuut van de toegevoegde tijd ranselde Tibben een vrije trap van Lieuwe de Roos uit de hoek, waarna arbiter Van der Spoel direct affloot. Twee minuten extra tijd, dat hadden er gezien de vele onderbrekingen na rust best een paar meer mogen zijn. Maar de arbiter, waar verder niks op aan te merken viel, besliste helaas anders.

Volgende week speelt de equipe van Zandberg thuis tegen Niekerk.