Zwaagwesteinde kan geen vuist maken tegen Veenhuizen

Veenhuizen 1

3e klasse B

2 februari 2019 14:30

Ook de tweede wedstrijd na de winterstop leverde voor Zwaagwesteinde een nederlaag op. Tegen het hoog geklasseerde Veenhuizen konden de mannen van Klaas Zandberg niet echt een vuist maken. Onder andere door 2 strafschoppen won de thuisploeg verdiend met 4-1.

Naast de wekelijkse afwezigen (wegens langdurige blessures), moest coach Zandberg deze keer ook aanvoerder Marco van Leijen en routinier Louwrens Wagenaar missen vanwege wintersport. Daarom was René Nauta voor even teruggekeerd uit pensioen en de spits stond ook aan de basis van de eerste kans. Met zijn kaats stuurde hij Wymer de Vries diep. Diens voorzet belandde vervolgens bij de vrijstaande Jan Venema, maar zijn poging van binnen het strafschopgebied belandde teleurstellend hoog over. Veenhuizen reageerde met een poging Sander Ottens voorlangs. Na een kwartier kwamen de gasten op voorsprong, op dat moment niet onverdiend. Uit een hoekschop van Jan Eisma zag Wymer de Vries zijn poging op de doellijn gekeerd. Jan Venema was er als de kippen bij voor de rebound: 0-1

Lang konden de Westereenders niet genieten van de voorsprong. Nadat eerst Sander Ottens al een grote kans had gemist, kopte Sjoert Giezen de bal precies in het hoekje: 1-1

Inmiddels had Veenhuizen de wedstrijd volledig overgenomen en kreeg men in de persoon van Bram Schmidt een dot van een kans op de voorsprong. Doelman Gerrit Daleman redde uitstekend. Sander Ottens kreeg vervolgens een nog grotere kans uit een hoekschop, maar hij miste het doel terwijl hij op een meter afstand van de doellijn stond. Namens Zwaagwesteinde produceerde Wymer de Vries op de counter nog een slap schotje recht in de handen van doelman Jonathan Auwen.

Meteen na rust kreeg de thuisploeg nog maar eens een grote kans, maar wederom was daar een fraaie redding van Daleman die een doelpunt voorkwam. In de 50ste minuut kwam de thuisploeg toch aan haar verdiende voorsprong.

Jan Eisma ging bij het uitverdedigen in de fout door eerst de bal te missen en vervolgens aanvoerder Bram Schmidt in een ongevaarlijke hoek van het zestienmetergebied in de rug te duwen. De Veenhuizer aanvaller ging maar wat graag naar het gras, maar de strafschop was terecht. Schmidt ging zelf achter de bal staan en drukte af: 2-1. De thuisploeg bleef beter, maar kansen bleven in tegenstelling tot de eerste helft uit. Er ontstonden gedurende de tweede helft de nodige irritaties en arbiter van Tuinen had af en toe zijn handen vol. Dit kwam met name het spel van de thuisploeg niet ten goede. Zwaagwesteinde zat toch al niet in de wedstrijd, maar bleef zicht houden op een resultaat en gaandeweg de tweede helft drong men toch enigszins aan richting Veenhuizer doel. Tot kansen leidde dit niet, al was elke bal in de buurt van de bijzonder onzeker ogende doelman Auwen een potentieel gevaar. Net op het moment dat je dacht dat er nog wat te halen viel, besliste Veenhuizen een klein kwartier voor tijd de match. Coen Schmidt mocht op de rand van buitenspel alleen richting het doel van Daleman, was niet zelfzuchtig en stelde Brian Giezen in staat om het duel te beslissen. Even later strooide Bram Schmidt nog wat extra zout in de wonden, toen hij opnieuw vanaf de strafschopstip doelpuntte: 4-1. Even daarvoor was de  aanvaller onreglementair ten van gebracht door Sybrant Heidstra en ook dit maal   viel tegen de beslissing van arbiter Van Tuinen weinig in te brengen. In de laatste 10 minuten gebeurde niks meer, de wedstrijd was lang en breed gespeeld.

En zo verloor Zwaagwesteinde voor de derde keer op rij en lijkt de aansluiting met de top definitief voorbij. Volgende mag Zwaagwesteinde na 3 uitwedstrijden weer eens thuis aantreden. Tegen Grijpskerk is er de kans om vanaf 14.30 de negatieve spiraal te doorbreken.