Zwaagwesteinde boekt zwaarbevochten zege op Waskemeer

Waskemeer 1

3e klasse B

29 september 2018 14:30

Zwaagwesteinde heeft haar voortreffelijke seizoensstart een passend vervolg gegeven met een 1-0 thuiszege op Waskemeer. In tegenstelling tot vorige week kwam deze zege moeizaam tot stand. Niet dat Waskemeer de pannen van het dak speelde, maar een puntendeling had de krachtsverhouding deze middag meer eer aangedaan.

Coach Zandberg stuurde dezelfde veldspelers de wei in als vorige week. Alleen onder de lat moest de coach noodgedwongen een wissel toepassen wegens een blessure bij Roelof van der Ploeg. Gerrit Daleman toonde zich een prima vervanger.
Rommelig, zo kan de eerste helft het best worden omschreven. Veel strijd, maar weinig goed voetbal. Dat arbiter Wenting voor zowat elk lichamelijk contact op zijn fluit blies, hielp ook al niet echt mee om tempo in de wedstrijd te krijgen.
Het eerste hoogtepunt deze wedstrijd was dan ook direct de beslissing. Na een klein kwartier spelen stuurde Wymer de Vries na Waskemeers balverlies Kevin Fennema diep en Fennema stelde Jan Eisma vervolgens in staat om van dichtbij te scoren: 1-0
De overige noemenswaardige feiten: een vrije trap van Jurrien Hummel namens Waskemeer net naast en een vrije trap van Lieuwe de Roos namens de thuisploeg (via doelman Mechiel van Valen) net over.

Na rust een zelfde beeld. Zwaagwesteinde had de zaakjes achterin goed op orde maar voorin konden de mannen van Zandberg geen vuist maken. Zo halverwege de tweede helft kwam er toch druk van Waskemeer en Zwaagwesteinde kwam hier nog maar moeilijk onderuit. Tot een echte kans voor de gasten duurde het tot de 80ste minuut, toen de sterk ingevallen Willem de Jong van een meter of zestien vrij mocht aanleggen. Doelman Daleman wist met een fraaie reflex zijn doel schoon te houden en even later was de doelman attent en wist hij buiten zijn strafschopgebied een gevaarlijke aanval te onderscheppen. Voor de thuisploeg kreeg Jan Eisma via de counter nog een behoorlijke kans. Opnieuw deed Eisma de netten bollen, helaas in dit geval het zijnet.
In de blessuretijd mocht Waskemeer na veel heisa en discussie op een kansrijke positie een vrije trap nemen. De poging van Willem de Jong verdween hoog over en daardoor kon Zwaagwesteinde 3 zwaarbevochten punten bijschrijven.

Zes punten na twee duels, dat is zo ongeveer al de helft van het totale aantal punten dat men vorig jaar voor de winterstop veroverde. En dat is alvast mooi meegenomen. Volgende week komt Sc Twijzel met oude bekenden Johannes Douma en Wytze Pilat naar Sportpark de Wieken. Aanvang 14.30 en na afloop is er live muziek in de kantine met zanger Douwe Kamminga.