Zwak Zwaagwesteinde leidt nederlaag in Niekerk

Niekerk 1

3 november 2018 15:00

Een bijzonder matig voor de dag komend Zwaagwesteinde heeft zaterdag een dure en onnodige nederlaag geleden tegen laagvlieger Niekerk. De thuisploeg werkte hard, verdedigde met man en macht en counterde af en toe gevaarlijk. Zwaagwesteinde stelde daar maar weinig tegenover, met als gevolg een 3-2 nederlaag.

Ondanks het aanvangstijdstip van 15.00 hadden ze bij de gasten de slaap nog niet uit. Want in de tweede minuut liep men reeds achter de feiten aan, door een treffer van Hidde Kijf. Dit was trouwens al voor de derde wedstrijd op rij dat Zwaagwesteinde een vroeg tegendoelpunt moest incasseren. De vorige 2 keer kon dit worden gerepareerd, dus geen reden voor paniek. Niekerk trok zich massaal terug, speelde zeer gedreven en probeerde via de counter het Zwaagwesteinde lastig te maken. En Zwaagwesteinde, tja... een tempo dat aan walking voetbal deed denken en veel balverlies en misverstanden. Het liep voor geen meter en ook verdedigend zag het er af en toe wankel uit. Zoals na 16 minuten spelen, toen Niekerk na een snelle counter via Jort Zuidersma op 2-0 kwam. Zwak verdedigd, maar toegegeven: ook mooi gecounterd door de thuisploeg. Na 25 minuten kwam Zwaagwesteinde plots terug in de wedstrijd toen een Niekerker knullig op de bal ging staan. Lieuwe de Roos pakte het cadeautje uit en via de paal schoot hij raak: 2-1

Voor het overige slaagde Zwaagwesteinde er niet in om het grote veldoverwicht en balbezit in kansen om te zetten. Het gevaar bleek beperkt tot kopballen van Henk van der Wal (2x) en Jan Eisma. Deze pogingen belandden allemaal (hoog) over de goal van doelman Ottens.

Na rust, met Jilt Venema namens de gasten als extra spits, een zelfde spelbeeld. Zwaagwesteinde met veel balbezit in een te laag tempo tegen een fanatiek verdedigende thuisploeg. Een slippertje in de thuisclub verdediging zorgde wel voor een Westereender kans. Louwrens Wagenaar profiteerde van het misverstand en bediende de vrijstaande Wymer de Vries. De Vries produceerde slechts een rollertje. Nee dan waren de uitbraken van Niekerk veel gevaarlijker. Sybrand Heidstra leverde de bal simpel in waarna Dennis Zwier vrij voor doelman Gerrit Daleman verscheen. Die kon Zwiers poging voldoende toucheren, zodat het leer dusdanig afremde dat Heidstra op de doellijn zijn fout kon herstellen. Even later moest Heidstra zijn doelman opnieuw assisteren na een nieuwe poging van Zwier en tussendoor had Frank Renkema ook al een beste kans gemist. Tien minuten voor tijd besliste aanvoerder Kijf het duel door van dichtbij de 3-1 te maken en daar viel niks op af te dingen. Jilt Venema gaf de Westereenders weer hoop door van dichtbij een voorzet van collega invaller Frank Kloosterman binnen te koppen. Tien minuten had Zwaagwesteinde nog om er iets van te maken. De mee aan het front geposteerde Henk van der Wal raakte echter het hoofd van doelman Ottens ipv de bal en in de ultieme slotfase kreeg Lieuwe de Roos nog een schietkans, maar de bal belandde recht in de armen van Ottens.

Na het laatste fluitsignaal van Duinen bleef Zwaagwesteinde met een fikse kater achter. Er werd deze competitie al van betere ploegen dan Niekerk gewonnen, al was de zege van de thuisploeg absoluut verdiend.

Komende dinsdag speelt Zwaagwesteinde voor de beker uit tegen RWF. Een speciale wedstrijd voor coach Zandberg, die jarenlang bij de rood witte brigade uit Frieschepalen aan het roer stond. Aanvang is 20.00

De eerstvolgende competitiewedstrijd is op 17 november, wanneer de sterk presterende promovendus Veenhuizen naar sportpark de Wieken komt.