Zwaagwesteinde blijft in subtop na zege op VIOD Driesum

VIOD 1

3e klasse B

24 november 2018 14:30

In een kwalitatief matig, maar vooral na rust vermakelijk duel, heeft Zwaagwesteinde  na 2 wedstrijden zonder zege weer eens de volle buit gepakt. In de gemeentelijke derby zegevierde de formatie van coach Zandberg met 2-4 tegen het VIOD van de Westereender trainers Andries en Leen Spek.

Zwaagwesteinde maakt er de laatste tijd een gewoonte van om slap aan de wedstrijd te beginnen en zaterdag was dat niet anders. Drie minuten had VIOD nodig om te profiteren. Het was Rense Visser die uit de rebound simpel kon binnenschuiven. De thuisploeg liet de bal vervolgens aan Zwaagwesteinde en speelde op de omschakeling, een goeie tactiek zo bleek in de beginfase. Want het leer en Zwaagwesteinde waren bepaald geen vrienden in de eerste helft.

In de omschakeling speelde VIOD echter een numerieke meerderheid (3 tegen 2) slecht uit en men had de pech dat arbiter Broersma éénmaal vergat de voordeelregel toe te passen. De thuisploeg claimde ook nog een tweetal keer een strafschop, maar deze claims werden figuurlijk weggewuifd door Broersma. Letterlijk zwaaien deed de arbiter voor rust ook 6 keer, met gele kaarten wel te verstaan. De meeste waren overigens wel terecht. Na zo'n 25 minuten glipte Jan Eisma namens de gasten zowaar eens langs 2 man en legde de bal panklaar voor Wymer de Vries maar de spits zat totaal niet in de wedstrijd en koos vreemd genoeg voor een overstapje. De Vries zorgde even later, met het nodige fortuin, wel voor de gelijkmaker. Uit een voorzet van Lieuwe de Roos miste hij in eerste instantie de bal, maar door niet al te best uitverdedigen bij de thuisploeg kreeg hij een herkansing. Ditmaal werd het leer half geraakt, maar via een Driesumer been hobbelde de bal toch binnen: 1-1.

Zwaagwesteinde zat nu iets beter in de wedstrijd en Marco van Leijen stond bij een hoekschop helemaal vrij. Zijn kopbal ging echter ruim naast. In de blessuretijd kwamen de gasten toch aan hun voorsprong, toen een Driesumer verdediger de bal onder druk van Robin Feenstra (inclusief slim duwtje) voor de voeten van Wymer de Vries kopte en ditmaal raakte De Vries de bal wel vol en het leer verdween fraai in de hoek: 1-2

Net als in de eerste helft kwam VIOD ook na rust sterk uit de kleedkamer, een kopbal van Rene van der Veen werd van de doellijn gehaald en in de 50ste minuut kon Nykle Durk van der Valk na mistasten van Frank Kloosterman alleen op doelman Gerrit Daleman af. Mede doordat Daleman weggleed was Van der Valk eerder bij de bal, waarna hij werd gevloerd door Daleman. Althans dat was de lezing van arbiter Broersma, want Daleman leek gewoon de bal te spelen. Lang hoefde de doelman echter niet te wachten om zijn gram te halen, want hij ranselde de strafschop van Van der Valk uit de hoek. Nog was het gevaar niet geweken, want uit de daarop volgende corner haalde Frank Kloosterman nog een kopbal van de doellijn, waarna Daleman in de rebound nog een fraaie save in huis had op het schot van Ruben Roodhart. En weer even later toonde Broersma de negende gele kaart van de middag, toen Jelmer Roodhart de doorgebroken Lieuwe de Roos onderuit kegelde. Het was de tweede voor Roodhart en vanaf dat moment speelde Zwaagwesteinde een gewonnen wedstrijd. Lieuwe de Roos schoot de toegekende vrije trap net naast, maar zo halverwege de tweede helft kreeg De Roos een herkansing, zij het van iets dichterbij. Jan Eisma stuurde Dennis Stienstra met een snel genomen inworp richting doelman Otte Visser. Met een ultieme sliding wist Roelof van der Veen een kans te voorkomen. Volgens de arbiter onreglementair, maar ook hier leek meer bal dan been te worden geraakt. Twee cadeautjes, eerlijk verdeeld. Met het verschil dat Lieuwe de Roos nooit mist vanaf 11 meter. En een kwartier voor tijd werd het zelfs 1-4. Frank Kloosterman onderschepte de bal halverwege de Driesumer helft en vond Jan Venema. Die vond op zijn beurt middels een prachtige voorzet Robin Feenstra die de bal hoog in het dak van het doel knalde. Een monsterscore leek in de maak, Lieuwe de Roos en invaller Erik Vellinga kregen (en misten) beste kansen. Aan de andere kant milderde het tiental tot 2-4 door middel van een afstandsschot van Roelof van der Veen, maar spannend werd het niet meer. In de slotseconde miste Jan Eisma nog een dot van een kans, waarna Broersma het welletjes vond en een eind maakte aan een enerverende tweede helft.

Zwaagwesteinde handhaaft zich in de subtop en speelt volgende week thuis tegen de nummer voorlaatst Dokkum. Maar eerst is er woensdag om 20.00 nog het bekertreffen tegen zondag tweede klasser LAC Frisia.