Zwaagwesteinde met nederlaag de winterstop in

Ropta Boys 1

22 december 2018 14:30

Zwaagwesteinde heeft een redelijke eerste seizoenshelft afgesloten met een nederlaag. In Oosternijkerk was Ropta Boys met 2-1 te sterk. Dat deze uitslag niet helemaal recht deed aan het spelbeeld zal de mannen van Yko de Boer vermoedelijk worst wezen.

Voor coach Zandberg was het puzzelen geblazen. Frank Kloosterman voegde zich bij de 4 man sterke ziekenboeg en Erik Vellinga ontbrak wegens werk. Mede hierdoor maakte JO19 junior Carst van der Werff zijn basisdebuut. Ondanks de afwezigen speelde Zwaagwesteinde een prima eerste helft. Ropta Boys liet Zwaagwesteinde komen en probeerde in de omschakeling gevaarlijk te worden, maar de mannen van Zandberg hadden de zaakjes goed op orde. Na 12 minuten leverde het overwicht een voorsprong op. Lieuwe de Roos vuurde na een afgeslagen hoekschop op het doel. De bal belandde op de paal, maar via de rug van de onfortuinlijke Ropta Boys goalie Johannes de Groot was het alsnog raak.

Even later kon Jilt Venema profiteren van een foutieve terugspeelbal van de thuisploeg. Alleen voor doelman De Groot besloot de spits het leer echter breed te leggen voor Jan Eisma. Een ultieme inzet van een Ropta verdediger voorkwam erger. Net voor het halfuur staken de groen gelen de neus eens aan het venster met een poging van Erik de Vries, net voorlangs.

Na een dik half uur kreeg Zwaagwesteinde een beste kans om de score te verdubbelen. Na een afgeslagen hoekschop van Ropta Boys counterden de gasten razendsnel en Jan Eisma zette Wymer de Vries vrij voor doelman De Groot. De Vries verprutste de kans door de bal op de benen van de doelman te knallen. Een dikke 5 minuten voor rust kwam de thuisploeg eigenlijk vanuit het niets langszij. Een botsing tussen Louwrens Wagenaar en een tegenstander (geen bal in de buurt) werd door de arbiter beoordeeld als een overtreding van de Westereender routinier. Rechtsback Anco Dijkstra schoot het toegekende cadeautje vervolgens fraai achter doelman Gerrit Daleman. Zwaagwesteinde was van de leg, Hendrik Willem van der Vorst profiteerde al bijna (net naast). Vlak voor rust profiteerde de thuisploeg helemaal toen Tjidsger Braaksma in 2 instanties de ruststand op 2-1 bepaalde.

Na rust was de eerste kans voor Ropta Boys via Rudi Torensma (schot net naast). Zwaagwesteinde creëerde vervolgens een groot overwicht. De thuisploeg kreeg wel ruimte op de counter maar werd de tweede helft nauwelijks nog gevaarlijk. En wat voor gevaar leverde het grote overwicht van Zwaagwesteinde dan op? Nou om eerlijk te zijn helemaal niks. Een vrije trap van Marco van Leijen ruim over een eentje van Lieuwe de Roos een meter naast. Dat was het wel. Ook de ingebrachte routiniers René Nauta en Piet Dijkstra konden hier geen verandering in brengen. In de 95ste minuut kreeg Zwaagwesteinde dan eindelijk een kans. Een beste ook, Lieuwe de Roos combineerde in het vijandelijke strafschopgebied met Louwrens Wagenaar en stuurde de bal vervolgens naar de verre hoek. Doelman de De Groot schudde echter een fraaie save uit de spreekwoordelijke mouw en uit de daarop volgende hoekschop redde de doelman nogmaals op een inzet van De Roos.

Zo sluit Zwaagwesteinde de eerste seizoenshelft in mineur af en dat was niet verdiend, maar het dubbeltje is de goeie kant ook wel eens opgevallen de voorgaande wedstrijden. Een vijfde plek en 21 punten, wat mij betreft een juiste afspiegeling van de eerste seizoenshelft van het team van de aan het eind van dit seizoen vertrekkende coach Zandberg.

Op 19 januari wordt de competitie hervat met een uitwedstrijd tegen Leovardia.