Zwaagwesteinde maatje te groot voor RWF: De Readtsjes bekeren verder

RWF 1

Groep 1 SR1

6 november 2018 20:00

Het verschil tussen de zaterdag derde en vierde klasse is maar één klasse en meestal is dat verschil ook wel te zien als twee ploegen uit beide klassen in een rechtstreeks duel tegenover elkaar staan. Gisteravond was dat ook het geval in Frieschepalen waar RWF en Zwaagwesteinde elkaar troffen. Op zich was de thuisploeg niet slecht, voetbalde het ook heel aardig, maar was de stootkracht niet goed genoeg om een goed figuur tegen de bezoekers uit Zwaagwesteinde te slaan; na anderhalf uur voetballen werd een 0-3 eindstand bereikt.

Het was een wedstrijd zonder bijster veel kansen. De eerste plaagstoot was echter van de thuisploeg, maar daar bleef het ook wel bij of de inzet van Willem Boelens op slag van rust moet nog worden genoemd. Veel dichter bij het doel van Gerrit Daleman kwamen de gastheren niet. Zwaagwesteinde was de betere ploeg en belette de thuisploeg van het krijgen van kansen. Daarvoor waren de gasten fysiek veel te sterk en kon RWF derhalve nooit onder de druk uit voetballen. Ze probeerden het wel en dat op heel gegroepeerde wijze. Dicht bij de goal staan en af en toe proberen eruit te komen. Het lukte mondjesmaat en omdat Zwaagwesteinde dat goed zag deed de ploeg het eigenlijk heel kalm aan. Voorzichtig zelfs met een trage opbouw om vervolgens de voorwaartsen te bereiken.

Na acht minuten spelen viel de eerste treffer van De Readtsjes te noteren: Wymer de Vries was de maker. Hij profiteerde van een fout in de opbouw bij de thuisploeg. Daarna wachtten de bezoekers op foutjes en af en toe werd er een schot op doel gelost. Pas vijf minuten voor rust viel de 0-2: een hard schot van afstand van Marco van Leijen verdween achter RWF-goalie Jacob-Jan Weening. Daarmee leek de wedstrijd ook wel beslist, want de stootkracht bij RWF was te matig. Het fysieke dat Zwaagwesteinde had, ontbrak er in grote lijnen bij de gastheren aan al was Cornelis Veenema een uitstekende bewaker van Jan Eisma die niet echt gevaarlijk kon worden aan de linkerkant.

In de tweede helft waren er ook maar weinig kansen te noteren. Een van de weinige doelpogingen werd tot doelpunt gepromoveerd: een bekeken inzet van dichtbij van Lieuwe de Roos bleek onhoudbaar voor Weening. Daarna was het eigenlijk louter nog Zwaagwesteinde dat de bal had. RWF zat er doorheen, wisselde nog eens en was eigenlijk wel blij dat het bij 0-3 bleef. Einde bekeravontuur voor RWF dat zal moeten proberen zich in de vierde klasse moet zien te handhaven. Qua voetbal is dat zeker mogelijk en ook als naar de inzet wordt gekeken. Zwaagwesteinde liet bij vlagen uitstekend spel zien en is niet voor niets een titelkandidaat in de derde klasse en gaat in de koker voor de bekerloting voor de volgende ronde.

RWF-Zwaagwesteinde 0-3
Scoreverloop: 8. De Vries 0-1, 40. Van Leijen 0-2, 62. De Roos 0-3.
Scheidsrechter: Pool.
Toeschouwers: 75.

RWF: Weening; Cornelis Veenema, Boelens, Baron en Haarsma; Postma, Bosma, Xander Wagenaar en Jelmer Donker (46. Roersma, 71. Erwin Donker); Spinder en Jacob Veenema (19. Van Veen).
Zwaagwesteinde: Daleman; Heidstra, Van der Wal (74. Venema), Van Leijen en Kloosterman (74. Louwrens Wagenaar); Feenstra, Stienstra, De Roos en Vellinga; De Vries en Eisma.