Dramatische middag voor Zwaagwesteinde in Nijland

vv Nijland 1

2e klasse I

22 februari 2020 14:30

Zwaagwesteinde heeft zaterdag in en tegen Nijland een ontluisterende nederlaag geleden. Waar er bij de thuisploeg een strijdplan en passie was, daar hadden de gasten 90 minuten lang geen idee waar ze mee bezig waren. Met 3-1 kwam Zwaagwesteinde, dat door de nederlaag de rode lantaarn van de thuisploeg overnam, nog genadig weg.

Op elk vlak werd Zwaagwesteinde deze middag ruimschoots overtroefd. De thuisploeg had wel in de gaten wat er op het spel stond en de eerste bal van de wedstrijd, de aftrap, werd direct richting Westereender doel geknald. Doelman Gerrit Daleman liet zich niet verrassen, maar moest binnen 20 minuten wel 3 keer vissen. Gesteund door de felle wind ging Nijland op zoek door naar de voorsprong en die kwam er ook al vrij vlot. Doelman Daleman kreeg een schot van Nico Pieter Bonnema niet onder controle, Sjoerd Talsma benutte de rebound. Even later knalde linksback Fokke Jan Kooistra de bal van een meter of 40 over Daleman: 2-0. Bij beide doelpunten speelde de wind zijn rol, maar van echt lekker keeperswerk was ook geen sprake. Bij de 3-0 (Bonnema) trof de Westereender doelman geen blaam, zijn falende verdediging des te meer. Nijland probeerde in het vervolg uit zo’n beetje alle hoeken en standen de Westereender goal onder vuur te nemen, maar dichterbij dan een bal op de paal van Bonnema kwam men niet meer. Geheel onverwacht kwamen de Westereenders in de blessuretijd van de eerste helft enigszins terug in de wedstrijd. De schitterende vrije trap van Lieuwe de Roos paste totaal niet bij hetgeen de Westereenders deze middag lieten zien, maar deze knal in de kruising het gaf wel weer hoop.

Want Zwaagwesteinde had na rust vol wind mee en Nijland had de eerste helft voorgedaan hoe het moest. Maar waar de thuisploeg reeds vanaf de aftrap op doel schoot, daar duurde het voor Zwaagwesteinde tot de 84ste (!) minuut alvorens de eerste bal tussen de palen kon worden genoteerd. De thuisploeg bleef verdedigend simpel overeind en kreeg op de counter met name via Nico Pieter Bonnema diverse kansen om de score verder uit te breiden. De thuisploeg liet Zwaagwesteinde echter in leven, maar de Westereenders wisten deze middag geen enkele uitgespeelde kans te creëren en hadden nooit uitzicht op een resultaat.

Als Zwaagwesteinde op deze voet verder gaat is het niet de vraag of, maar vooral wanneer Zwaagwesteinde gaat degraderen.