Zwaagwesteinde lijdt harde nederlaag in degradatieduel

Hardegarijp 1

2e klasse I

7 december 2019 14:30

De sterke tweede helft in de nipt verloren partij tegen Zuidhorn vorige week, gaf toch het nodige vertrouwen richting de wedstrijd tegen het eveneens onderin bivakkerende Hardegarijp. Maar daar was afgelopen zaterdag helemaal niets van terug te zien. Zwaagwesteinde speelde een belabberde wedstrijd en omdat de gasten iets minder slecht waren zegevierden zij, niet onverdiend, met 1-3.

Dat het een wedstrijd in de kelder van tweede klasse betrof, werd pijnlijk duidelijk deze middag. Als de tranen je al niet in de ogen sprongen van de gure wind, dan toch zeker wel van het vertoonde spel. Want dat was van beide kanten niet om aan te zien. Met dien verstande dat de gasten nog wel tot een sporadische kans kwamen. Na een half uur dook voormalig goalgetter Ralph Wietses vrij voor doelman Marwin Heidstra op. De doelman wist door snel uit zijn goal te komen een doelpunt te voorkomen en herhaalde dit even later in een zelfde soort situatie, ditmaal tegen Hessel Breeuwsma. De rebound voor een leeg doel werd door Rick de Groot ruim over geknald.

Na rust werd Zwaagwesteinde zowaar gevaarlijk toen Jan Eisma zijn directe tegenstander de bal ontfutselde. Maar in plaats van een vrijstaande ploeggenoot,  en die waren er, te bereiken plaatste Eisma de bal in een Hardegarijper been. Na een uur benutte Zwaagwesteinde de eerste de beste kans. Ronaldo Jansen werd diep gestuurd, stond blijkbaar geen buitenspel, en bediende de vrijstaande Jan Eisma die simpel binnen tikte. Zwaagwesteinde hield vervolgens makkelijk stand, omdat Hardegarijp er ook niets van bakte na rust. Maar een kwartier voor tijd veranderde dat plotseling. Een kopbal van Edde Wolters vloog over doelman Marwin Heidstra en via Henk van der Wal, die op de lijn nog redding trachtte te brengen, in het doel. Luttele minuten later kwamen de gasten op voorsprong. Na een aanval die begon bij een onderschepping van doelman FJ Oosterhuis lag het bij Zwaagwesteinde achterin helemaal open en Hessel Breeuwsma profiteerde bij de tweede paal: 1-2

Diezelfde Breeuwsma vergrootte even later de Westereender malaise door een vrije trap vanaf de zijlijn halverwege de Westereender helft over doelman Heidstra te knallen. Invaller Jilt Venema was nog dicht bij de 2-3 (redding Oosterhuis), maar een slotoffensief kwam er nooit en het laatste fluitsignaal van de met afstand beste man op het veld klonk voor iedereen als muziek in de oren.

Volgende week speelt de equipe van Kleefstra en Spek de laatste wedstrijd voor de broodnodige winterpauze. Uit tegen rode lantaarn Nijland, dat deze speelronde pas in de slotfase op de knieën werd gedwongen door de ongenaakbare koploper Burgum.