Zwaagwesteinde verliest ruim van FC Burgum

FC Burgum 1

2e klasse I

23 november 2019 15:00

BURGUM – Zwaagwesteinde wist uit bij de koploper niet te verassen. Na een ruststand van 6-0 eindigde de wedstrijd in 7-1 voor de thuisploeg. Daarmee komt de ploeg van Kleefstra steeds verder in de problemen.

Dat het op voorhand een lastige kluif zou worden voor Zwaagwesteinde was wel duidelijk. Tegenstander FC Burgum is de gedoodverfde kampioenskandidaat van deze klasse en laat dat ook wekelijks zien op het veld. Desondanks werd het de thuisploeg in de eerste helft wel erg gemakkelijk gemaakt. Een onsamenhangend spelend Zwaagwesteinde liet te veel ruimte tussen de linies en daar wisten de Burgum-spelers gretig gebruik van te maken. Tel daarbij op een aantal persoonlijke fouten en het gevolg was een ruststand van 6-0 waar niks op af te dingen viel.

In de tweede helft kwam er zowel een ander Burgum als een ander Zwaagwesteinde uit de kleedkamers. De gasten speelden een stuk compacter en wisten daarmee meer weerstand te bieden aan de thuisploeg, alwaar de scoringsdrang wellicht ook iets was afgenomen na de ruime tussenstand die reeds op het scorebord stond. Vanuit de meer gesloten organisatie wist Zwaagwesteinde zelfs nog een doelpunt te produceren. Na een snelle, goed uitgespeelde uitval gaf Jan Eisma strak voor op Ronaldo Jansen die op zijn beurt werd gevloerd door een verdediger. De penalty die daarop volgde werd benut door Lieuwe de Roos. FC Burgum wist nog eenmaal het net te vinden in de tweede helft.

Samenvattend kan worden gesteld dat Zwaagwesteinde een zeer teleurstellende eerste helft speelde, maar daarentegen de knop wist om te draaien in de tweede helft. In de komende drie wedstrijden moeten er punten worden gehaald om aansluiting te vinden bij de middenmoot. De eerstvolgende kans daartoe is a.s. zaterdag, thuis om 14.30 uur tegen Zuidhorn.