Zwaagwesteinde bijt zich stuk op VEV’67

VEV'67 1

2e klasse I

3 oktober 2020 15:00

Vanwege de aangescherpte corona maatregelen was er geen publiek welkom in Leek. In een sfeerloze ambiance verloor Zwaagwesteinde met 4-1 van een beter VEV’67. De Leeksters verzorgden een livestream zodat de thuisblijvers toch de wedstrijd konden bekijken. Daarvoor hulde.

Zwaagwesteinde bleef lang in de wedstrijd omdat VEV’67 verzuimde de wedstrijd vroegtijdig te beslissen. Uiteindelijk bleek de 2-0 voor VEV’67 in de 77e minuut de nekslag en liep de ploeg uit Leek uiteindelijk met een 4-1 winst van het veld.

Na een aftastend begin werd wel meteen duidelijk dat VEV’67 het spel maakte en Zwaagwesteinde moest loeren op de counter. Het eerste echte gevaar van VEV’67 vond plaats in de 8e minuut, echter het doelpunt van Rense Dijk werd afgekeurd vanwege buitenspel. Even later kwam de thuisploeg alsnog op voorsprong. Een goede tussenkomst van Jorn Udema op het middenveld bracht Dijk in balbezit die vervolgens Marco Soeten met een steekbal bediende, Soeten bleef koel en schoot VEV’67 op een 1-0 voorsprong. Het spelbeeld veranderde hierdoor niet, VEV’67 had het initiatief en Zwaagwesteinde probeerde waar dat kon er snel uit te komen. In de 18e minuut wist VEV’67 weer wat gevaar te stichten, maar Jeffrey Visser schoot na klaar leggen van Dijk over. In de 25e minuut was het Udema die vanaf links een goede voorzet gaf op Soeten, maar hij kon zijn voet niet goed tegen de bal zetten waardoor zijn inzet naast vloog. De eerste echte kans voor Zwaagwesteinde was via Henk van der Wal, zijn schot ging over nadat VEV’67 keeper Pim Wellinghoff een voorzet van Marco van Leijen slecht verwerkte. Soeten de gevaarlijkste man aan de kant van VEV’67 was wederom dichtbij een doelpunt, maar dit keer bracht de paal redding voor Zwaagwesteinde. Tegenvaller voor Zwaagwesteinde was het uitvallen van Durk van der Wal met een hamstringblessure, hij werd vervangen door Sybrant Heidstra. Voor de rust werd VEV’67 nog eenmaal gevaarlijk via de diepgaande Soeten, maar ditmaal prikte hij de bal naast. Zodoende gingen beide ploegen de rust in met een 1-0 tussenstand.

De eerste fase na rust was slordig met veel balverlies over en weer. In de 54e minuut kreeg VEV’67 een gemakkelijk gegeven vrije trap. Arjan Veenstra nam de vrije trap en dwong keeper Marvin Heidstra tot een redding waarna Visser in de rebound de bal over schoot.  Zwaagwesteinde kwam er even later gevaarlijk uit via Jan Eisma, maar Eisma oogde wat besluiteloos waardoor deze kans verloren ging. In de 60e minuut kwam Pier Santema in het veld voor Wim van der Bijl. Hierna was het opnieuw VEV’67 wat de klok sloeg en wist keeper Marvin Heidstra met een aantal prima reddingen Zwaagwesteinde op de been te houden. Na deze fase deelde Zwaagwesteinde weer wat speldenprikjes uit en was Henk van der Wal dreigend met het hoofd en probeerde Eisma het nog maar eens met een schot, een treffer leverde dit echter niet op. Uiteindelijk was het VEV’67 dat in de 78e minuut een corner kreeg die door Dijk werd ingekopt waarmee de wedstrijd leek beslist. Zwaagwesteinde probeerde er toch nog wat van te maken en posteerde Henk van der Wal in de spits en even later werd Erik Vellinga ingebracht. Het was echter VEV’67 dat profiteerde van de ontstane ruimte en via Veenstra op een 3-0 voorsprong kwam. Zwaagwesteinde toonde echter veerkracht en wist toch nog de eer te redden, Lieuwe de Roos was niet zelfzuchtig en zette voor op Eisma die binnen kon koppen: 3-1. Het slotakkoord was echter voor VEV’67. Invaller Tom van Leeuwen werd goed bediend door Jeffrey Visser en kon eenvoudig binnenschuiven: 4-1. Hiermee was de eindstand bepaald.

Volgende week staat voor Zwaagwesteinde de thuiswedstrijd tegen SC Stiens op het programma. Al blijft het met de corona perikelen afwachten of deze wedstrijd doorgang kan vinden.