Zwaagwesteinde komt tekort tegen Be Quick Dokkum

2e klasse I

19 september 2020 15:00

H.J.C. (Hasse) Aartsen

Na een moeizaam verlopen seizoen 2019/2020 staat Zwaagwesteinde voor een herkansing in de tweede klasse. Door de corona werd dit seizoen vroegtijdig beëindigd en mag Zwaagwesteinde ook in het seizoen 2020/2021 uitkomen in de tweede klasse. Zwaagwesteinde wachtte meteen een lastige klus, een uitwedstrijd bij Be Quick Dokkum. Zwaagwesteinde kon het dan ook uiteindelijk niet bolwerken tegen de jonge ploeg van nieuwbakken coach Mark Bosma en verloor met 4-1.

Be Quick Dokkum startte furieus en wist al na een minuut spelen het net te vinden. De treffer werd echter afgekeurd vanwege buitenspel. Even later was het aan de andere kant wél raak. Zwaagwesteinde had hier wel de hulp van Be Quick Dokkum bij nodig. Een corner van Lieuwe de Roos werd door een verdediger van Be Quick Dokkum in eigen doel gekopt: 0-1. Lang kon Zwaagwesteinde niet van de voorsprong genieten. Jan Jaap de Boer van de thuisploeg stelde orde op zaken door een vrije trap van ruime afstand prachtig binnen te schieten: 1-1.  Be Quick Dokkum ging op jacht naar de voorsprong en kreeg kansen. Na een kwartier spelen was het raak. De van Buitenpost overgekomen spits Rudmer Loonstra wist met een kopbal Be Quick Dokkum op voorsprong te zetten: 2-1. Hierna bleef Be Quick Dokkum de bovenliggende partij, maar werd het nauwelijks nog gevaarlijk. Zwaagwesteinde stelde daar ook weinig tegenover.

Ook na rust hield Zwaagwesteinde in eerste instantie vrij eenvoudig stand en mocht het blijven hopen op een punt. Loonstra was in de 49e minuut gevaarlijk maar zijn inzet kon eenvoudig worden gepakt door Marvin Heidstra. Na een uur spelen kon Zwaagwesteinde een speldenprikje uitdelen, Lieuwe de Roos kwam aan de rechterkant door en probeerde keeper Niels Kuperus in de korte hoek te verschalken. De keeper was echter alert en pakte het schot. In de 72e minuut kreeg Be Quick Dokkum een vrije trap aan de linkerkant van het veld, vlak buiten het strafschopgebied die werd genomen door De Boer. Hij vond de geheel vrijstaande Jordi van der Weg die de bal eenvoudig binnenschoot: 3-1. Hiermee was de wedstrijd beslist. In de slotfase wist Loonstra opnieuw het net vinden, hij schoot uit de draai via keeper Heidstra raak: 4-1. In de blessuretijd kon Loonstra ook nog zijn derde maken, maar voor open doel schoot hij de bal over.

Zaterdag 26 september speelt Zwaagwesteinde thuis tegen Nijland.