Zwaagwesteinde wint eerste thuiswedstrijd van Nijland

vv Nijland 1

2e klasse I

26 september 2020 14:30

Na het verlies tegen Be Quick Dokkum vorige week was het zaak voor Zwaagwesteinde in de thuiswedstrijd tegen concurrent Nijland de eerste drie punten te pakken. Zwaagwesteinde wist voor de rust op een 2-0 voorsprong te komen, deze ruststand werd uiteindelijk ook de eindstand. Hierdoor werden er drie belangrijke punten gepakt door de ploeg van Kleefstra en Spek.

Bij Zwaagwesteinde keerden Wim van der Bijl, Marco van Leijen en Lars Rozema terug in de basis na blessureleed. Nijland trok zich zoals verwacht massaal terug en verliet nauwelijks de verdedigende stellingen. Zwaagwesteinde mocht het spel maken en dit deed ook uitstekend. De bal ging goed rond en het was wachten op kansen. Een indraaiende corner van Marco van Leijen in de 9e minuut werd slecht verwerkt door de doelman van Nijland, waarna uiteindelijk Wymer de Vries de bal over de lijn wist te werken: 1-0. Zwaagwesteinde bleef de dominante ploeg en Nijland wist er weinig tot niets tegenover te stellen. Er kwamen wel wat mogelijkheden voor de thuisploeg maar echte kansen werden er niet gecreëerd. Wymer de Vries mocht na een half uur spelen alleen op de keeper afgaan, maar stond buitenspel. In de 41e minuut kwam Zwaagwesteinde goed door aan de rechterkant, waarna Robin Feenstra een prima voorzet gaf op Wymer de Vries die zijn tweede treffer binnenschoot: 2-0. Met deze stand gingen beide ploegen rusten.

Na de rust was Zwaagwesteinde meteen dreigend via Wim van der Bijl maar zijn schot ging over het doel van Nijland. Ook Wymer de Vries was gevaarlijk maar zijn schot werd gekraakt. Gaande weg de tweede helft namen de gasten wat meer risico en zochten meer de aanval. In het laatste kwartier kreeg Nijland een aantal corners die voor dreiging zorgden. Eén van die corners werd door Erik Vellinga op de eigen paal gekopt. Aan de andere kant kreeg invaller Kamal Jansen dé kans wedstrijd definitief te beslissen, maar oog in oog met de keeper wist hij het net niet te vinden. Nijland ging nog manmachtig op jacht naar de aansluitingstreffer en kreeg ook mogelijkheden door hun opportunistische spel. Zo was de ingevallen Nico Pieter Bonnema gevaarlijk met een kopbal, maar keeper Heidstra bracht redding. Zwaagwesteinde kwam in het restant niet meer in de problemen en wist zo de eerste drie punten te pakken.

Volgende week 4 oktober speelt Zwaagwesteinde een uitwedstrijd tegen VEV’67 in Leek.