Zwaagwesteinde boekt broodnodige zege tegen Heerenveense Boys

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

7 november 2015 15:15

Oosting, M.

HEERENVEEN- Na 4 nederlagen op rij heeft Zwaagwesteinde zaterdag eindelijk weer eens gewonnen. Uit bij Heerenveense Boys boekten de Westereenders een zwaarbevochten, maar terechte zege: 2-3. Grote man was routinier René Nauta die voor de volledige gastenproductie zorgde.

In de eerste helft had de ervaren thuisploeg gesteund door de harde wind een licht overwicht en in de 7de minuut kreeg Dimer Leemburg op rand strafschopgebied een grote schietkans, maar de hij schoot wild over. En diezelfde Leemburg zag zijn voorzet er bijna in 1 keer letterlijk inwaaien, gelukkig voor Zwaagwesteinde raakte doelman Anko Uitterdijk de bal net voldoende aan. En een hard schot van de bedrijvige vleugelaanvaller zeilde net over.

Zwaagwesteinde was tot ca. de 30ste minuut nog niet in de buurt van thuisclub doelman Tarik Beganovic geweest, maar in een mum van tijd kregen de gasten plots een reeks kansen. René Nauta schoot na mistasten in de HVB defensie op de vuisten van Beganovic, die even later slechts met de hoogst nodige moeite een vrije trap van René Vellinga onschadelijk wist te maken. Even later stuitte Dennis Stienstra vanuit een lastige hoek op de doelman, waarna René Vellinga de bal in de rebound niet onder controle kreeg.

Na rust nam Zwaagwesteinde gesteund door de wind direct het initiatief, het won de meeste duels en hield de thuisploeg continu onder druk. Toch moest men een domper incasseren, toen Danny Wouda vanuit het middenveld vrij op mocht stomen richting doelman Uitterdijk. De jeugdige middenvelder kreeg de bal met de kluts mee, zag de doelman in eerste instantie nog redden maar de bal belandde voor de voeten van Oane Hornstra die simpel binnen tikte: 1-0.

De gasten gingen niet bij de pakken neerzitten en gingen op zoek naar de verdiende gelijkmaker. In de 66ste minuut was het uit een hoekschop bijna zover, maar in een scrimmage ging de bal net niet over de lijn. Vier minuten later was het wel raak, toen de diep gestuurde Wytze Pilat ploegmakker René Nauta bereikte die met een half volley de bal prachtig achter Beganovic deponeerde: 1-1. Tekenend voor het Westereender vertrouwen was het feit dat de bal snel uit het net werd gehaald, omdat men het gevoel had dat er iets te halen viel. En dat viel er tegen de matig acterende thuisploeg zeker, een prachtige aanval via Wymer de Vries, René Nauta en René Vellinga belandde bij Wytze Pilat die zijn schot helaas nog net geblokt zag. Uit de daarop volgende hoekschop ging de bal er op miraculeuze wijze opnieuw net niet in. En een actie van Wytze Pilat (dribbel langs 3 man en schot uit stand op de onderkant lat) had een beter lot verdiend. In de 79ste minuut volgde dan toch de dikverdiende voorsprong. Een voorzet van René Vellinga belandde op een uitgestoken arm en arbiter Oosting wees naar de stip. Nauta vloerde Beganovic: 1-2. Zwaagwesteinde ging door en Vellinga verraste doelman Beganovic bijna in de korte hoek. Het hoogtepunt van deze middag volgde in de 84ste minuut toen Nauta na een misser aan HVB kant de bal van grote afstand over de ver voor zijn doel staande Beganovic tegen de netten deponeerde: 1-3.

Twee minuten later werd het onverwacht toch nog spannend. HVB kwam er in de tweede helft niet aan te pas, maar bracht met de boomlange Gabe Teun Top een goalgetter in en hij kopte de bal uit een vrije trap tegen de lat, waarna de bal in een mélee van spelers uiteindelijk over de doellijn belandde. En dus werd het nog even billen knijpen voor de gasten in de resterende 4 minuten + 5 minuten blessuretijd. Een onderonsje bij de cornervlag scheelde toch al gauw zo'n 3 minuten, maar in de laatste minuut leek toch nog de gelijkmaker op het bord te komen, toen Gabe Teun Top 2 man het bos instuurde en zijn voorzet werd gemist door de Westereender verdediging, waarna Dimer Leemburg een enorme kans kreeg. Doelman Uitterdijk keerde de zwakke inzet echter en toen kort daarna Oosting driemaal op zijn fluit blies, viel er toch wel een klein feestje te noteren aan Westereender kant. Slechts voor de tweede keer aan de goeie kant van de score dit seizoen, waarbij met name na rust goed voetbal aan de nodige werklust werd gekoppeld.

Door deze zege draagt Zwaagwesteinde de rode lantaarn over aan It Fean'58 en komt men op gelijke hoogte met HVB en ONT. Volgende week wacht de derby tegen Broekster Boys. Let op: de wedstrijd op sportpark De Wieken begint om 17:00 uur.