Vroege achterstand wordt Zwaagwesteinde wederom fataal

VVI 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

12 maart 2016 14:30

Weiland, R.

DE WESTEREEN- Zwaagwesteinde heeft zaterdag opnieuw een nederlaag geleden. Tegen VVI keek men, niet voor het eerst dit seizoen, tegen een vroege achterstand aan die uiteindelijk fataal bleek. De thuisploeg knokte zich na rust nog wel terug, maar het gebrek aan scorend vermogen brak de Westereenders andermaal op: 0-2

Het eerste kwartier ging gelijk op, maar na een cadeautje van Masai van der Weg was de eerste de beste kans ook direct raak. De verdediger liet zich als een pupil verrassen door Johannes Kuperus die vrij voor doelman Johan Jan Kleefstra koel bleef: 0-1. Namens Zwaagwesteinde volleyde Jan Visser de bal een metertje over. In de 24ste minuut kreeg VVI in de tegenaanval een beste kans. Johannes Lindeboom stuitte uiteindelijk op doelman Kleefstra. Twee minuten later was het wel raak, toen Kleefstra de bal uit een hoekschop voor de voeten van Daniël Kleiterp bokste, die de bal vervolgens simpel in een leeg doel kon schuiven: 0-2

Wederom een vroege achterstand voor Zwaagwesteinde en zonder de tegenstander tekort te willen doen, wederom door eigen geknoei. Vijf minuten voor rust verzuimde Johannes Kuperus de wedstrijd te beslissen, hij stuitte op Kleefstra.

Vlak voor rust kreeg Zwaagwesteinde plots een enorme kans op de aansluitingstreffer. Dit keer maakte de verdediging van VVI er een potje van en Jan Visser kon alleen op doelman Jan Dik Piersma af. De doelman stopte Vissers poging en ook in de rebound wierp hij zich moedig voor de bal.

Na rust gebeurde er aanvankelijk niet veel. Maar na ca. een kwartier spelen nam Zwaagwesteinde het heft in handen. Doelman Piersma zweefde een vrije trap van Wytze Pilat uit de kruising en even later schoot Pilat na een inworp net voorlangs. In de 69ste minuut liepen de voorwaartsen van VVI bij een tegenaanval een keer geen buitenspel, maar het speelde deze overtal situatie slordig uit, Kuperus schoot over. Voor Zwaagwesteinde schoot Jan Visser uit een lastige hoek naast en René Nauta kreeg de bal na een vrije trap voor zijn voeten, maar doelman Piersma had een prima save in huis. Zwaagwesteinde bleef er in geloven en bij de thuisploeg was een aantal maal alarmfase 1 bij hoekschoppen. Echter het geluk ontbrak ook voor Zwaagwesteinde, want tot 2 keer toe ging de bal er na een scrimmage op miraculeuze wijze niet in.

De krachten vloeiden langzaam weg, VVI kreeg op de counter nog een aantal kansen, maar de score bleef ongewijzigd.

Zwaagwesteinde realiseerde zich afgelopen zaterdag te laat dat er iets te halen viel tegen dit VVI. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen nummer 10 De Wâlde. De Wâlde zit ook niet een beste fase (5 keer op rij verloren), dus wanneer Zwaagwesteinde dezelfde inzet toont als het laatste half uur van afgelopen zaterdag behoort een positief resultaat zeker tot de mogelijkheden.