Zwaagwesteinde en Heerenveense Boys schieten niks op met gelijkspel

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

2 april 2016 14:30

Veldhuizen, L.H.R.

DE WESTEREEN- In een met name voor rust boeiend duel hebben Zwaagwesteinde en Heerenveense Boys afgelopen zaterdag de punten gedeeld, een resultaat waar beide ploegen in hun strijd tegen degradatie weinig mee op schieten.

In de eerste 10 minuten van de wedstrijd gebeurde direct van alles. Reeds in de eerste minuut drukte de uitermate zwak leidende arbiter Veldhuizen niet voor het eerst deze middag een negatieve stempel op deze pot, toen hij verzuimde de voordeelregel toe te passen aan Jan Visser, die alleen op gastendoelman Maurice Wemekamp af kon gaan. In de derde minuut kreeg Wymer de Vries uit een vrije trap van Masai van der Weg een prima kopkans, maar hij kopte recht in de handen van Wemekamp. Die bracht de bal vervolgens met een verre uittrap weer in het spel. De boomlange Oane Hornstra verlengde het leer, waarna Hiele Nagel oog in oog met doelman Johan Jan Kleefstra verscheen. De doelman hoefde niet in actie te komen, want Nagel plaatste de bal naast. Kleefstra schoof de doeltrap vervolgens zo in de voeten van Hornstra, maar ook de tweede reuzekans binnen 30 seconden belandde naast het doel. Ook Zwaagwesteinde kreeg nog een behoorlijke kans, toen Wymer de Vries de bal terug legde op Jesse Rozendal die echter het zijnet vond.

Hierna duurde het tot de 20ste minuut voor het volgende wapenfeit. Een vrije trap van Wytze Pilat werd bij de tweede paal door de volledig vrijstaande Louwrens Wagenaar perfect tegendraads ingekopt: 1-0.

De voorsprong was verdiend, want Zwaagwesteinde had de wedstrijd inmiddels in handen genomen. Wytze Pilat besloot een fraaie individuele actie met een afzwaaier en even later werd de 2-0 van Pilat afgekeurd wegens buitenspel, wat het in de verste verte niet was, al dient gezegd dat doelman Wemekamp vanwege het fluitsignaal niet reageerde op de poging van Pilat, dus of het echt 2-0 was geworden is natuurlijk maar de vraag. Ondertussen groeiden de irritaties tussen beide partijen en arbiter Veldhuizen had de handen vol.

Vlak voor rust kwam Heerenveense Boys toch iets onverwacht op gelijke hoogte.Eerst was het nog doelman Kleefstra die in de 44ste minuut en een prachtige save Hiele Nagel van scoren af wist te houden, maar één minuut later was het toch raak. Een lange bal belandde bij Nico de Jong. Zijn poging werd nog door Kleefstra gestopt, de rebound van Gabe Teun Top werd door Louwrens Wagenaar uit de doelmand gehaald, waarna Oane Hornstra uit de draai de gelijkmaker aantekende: 1-1

Na rust gebeurde er veel minder. De gasten namen het initiatief over, maar het eerste gevaar van de tweede helft was voor Zwaagwesteinde. Weer was het Veldhuizen die de pret bedierf, want opnieuw verzuimde de jeugdige arbiter de voordeelregel toe te passen, toen Jan Visser alleen op het vijandelijke doel af kon gaan. Voor het overige creëerde de thuisploeg de tweede helft niet zoveel. Heerenveense Boys controleerde het duel en kreeg ook nog 2 beste kansen. De boomlange Gabe Teun Top kopte de bal uit een door hemzelf opgezette aanval in vrijstaande positie over het vangnet en in de 72ste minuut draaide de verder onzichtbare Top zich knap vrij, maar hij vond in doelman Kleefstra middels een prima save zijn meerdere.

Zwaagwesteinde's hoop op een driepunter werd in de 76ste minuut de grond ingeboord, toen Louwrens Wagenaar voor een lichte overtreding zijn tweede gele prent ontving. Heerenveense Boys wist in het laatste kwartier het numerieke overwicht echter zelden uit te buiten en na een wel erg korte blessuretijd floot Veldhuizen af.

Een resultaat wat gezien de verhoudingen op het veld terecht was, maar ook een resultaat waar beiden niks aan hebben. Alleen maar ontevreden gezichten dus na afloop op Sportpark de Wieken. Volgende week speelt Zwaagwesteinde de uitwedstrijd tegen Broekster Boys. De ploeg uit Damwoude was eerder dit seizoen nog met duidelijke 1-7 cijfers te sterk, maar verkeerd wat in een vormcrisis en kon al 4 wedstrijden op rij niet winnen.