Zwaagwesteinde lijdt kansloze nederlaag bij Broekster Boys

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

9 april 2016 14:30

Weiland, R.

DAMWOUDE- Zwaagwesteinde trof zaterdag met Broekster Boys een tegenstander die, ondanks dat men in een kleine vormcrisis zat, een aantal maten te groot was. De thuisformatie wist het duel al vroegtijdig te beslissen, de teller bleef uiteindelijk steken bij: 6-0

Hier zag het de eerste 10 minuten overigens nog niet naar uit, want Zwaagwesteinde kon in de beginfase gelijke tred houden met de gemeentelijke buurman. Na 10 minuten beging Masai van der Weg binnen de 16-meter een lichte overtreding op Juryan Dantuma. De door arbiter Weiland terecht toegekende en door Piet Wessel Dijkstra genomen strafschop werd gestopt door doelman Johan Jan Kleefstra. Uitstel van executie, want na 26 minuten spelen stond er reeds een 3-0 tussenstand op het scorebord. In de 12de minuut kopte Siemen Sake Kamstra een voorzet van Sander Jongsma met precisie in de hoek. In de 22ste minuut verdubbelde Dirk Wijnsma de score door een afvallende bal hoog en droog binnen te knallen en na 26 minuten spelen stond de Westereender verdediging bij een snel genomen hoekschop niet op te letten, waardoor Jelmer Wijbenga bij de tweede paal kon scoren: 3-0

Zwaagwesteinde werd de eerste helft alleen gevaarlijk middels afstandsschoten van Wytze Pilat en René Nauta (2x redding Erik Krol). Nadat Siemen Sake Kamstra en Juryan Dantuma nog grote kansen hadden gemist zorgde Kamstra in de 40ste minuut voor de 4-0 ruststand door opnieuw raak te koppen.

Na rust was het voor Zwaagwesteinde zorg om de schade te beperken en omdat bij Broekster Boys de scherpte er ook wel wat af was, lukte dit vrij aardig. Piet Wessel Dijkstra wou nog wel een goaltje maken na zijn gemiste strafschop maar hij stuitte via een afstandsschot op doelman Kleefstra en een indirecte vrije schop van diezelfde Dijkstra belandde op de lat. In de 66ste minuut maakte Kamstra zijn derde en Broekster Boys vijfde van de middag door een vrije schop van Dijkstra langs doelman Kleefstra te knikken. Net daarvoor kreeg Zwaagwesteinde overigens haar enige kans van deze wedstrijd. Kamal Jansen schoot de bal oog in oog met doelman Krol echter gehaast naast het doel.

Het slotakkoord was voor Piet Wessel Dijkstra die met een prachtige half volley dan toch zijn goaltje wist mee te pikken: 6-0

Voor één Westereender was deze middag toch een klein lichtpunt. De pas 15-jarige Lars Rozema maakte een kwartier voor tijd namelijk zijn debuut in de Westereender hoofdmacht.

Met nog 4 wedstrijden te spelen behoort handhaving op papier nog steeds tot de mogelijkheden. Na het vrije beker/inhaalweekend vervolgt Zwaagwesteinde de competitie op zaterdag 23 april met een uitwedstrijd in en tegen Nijlând.