Zwaagwesteinde komt goed weg met punt tegen Dokkum

Dokkum 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse B

1 oktober 2016 14:30

Groenewegen, R.

DOKKUM- De wedstrijd tussen Dokkum en Zwaagwesteinde eindigde afgelopen zaterdag in een remise (1-1) en daarmee mochten de gasten nog het meest tevreden zijn. Want in de tweede helft kreeg de thuisploeg een aantal riante kansen om de wedstrijd in haar voordeel te beslissen.

In de eerste helft gebeurde er vrij weinig op het Harddraverspark. De thuisploeg had weliswaar een licht overwicht, maar dit leverde slechts 1 kans op. Na een goede actie van Omer Dahir produceerde Sybren Oegema echter een slap rollertje. De andere kans van Dokkum in de eerste helft kwam voort uit een standaardsituatie. Uit een hoekschop klopte Erik van Buiten koppend doelman Roelof van der Ploeg, maar deze kreeg op de doellijn assistentie van Dennis Stienstra. Namens Zwaagwesteinde gaf Sven Rozendal de bal vanuit een lastige hoek niet genoeg curve mee en de grootste kans van de eerste helft was voor Ronaldo Jansen die de bal via de kluts mee kreeg, maar vrij voor doelman Patrick van der Velde raakte hij het leder niet goed en de doelman kon met zijn rechtervoet redding brengen.

In de eerste 10 minuten na rust nam Zwaagwesteinde zowaar het initiatief. Het leverde 2 mogelijkheden op voor René Vellinga. Bij de eerste, na goed voorbereidend werk van Jelle van der Wal, raakte hij de bal maar half. Bij de tweede mogelijkheid raakte hij de bal wel vol, maar zijn volley ging een meter naast de kooi van Van der Velde. De opleving was van korte duur, want Dokkum nam weer het initiatief en kreeg enkele grote kansen. Na een lange bal achter de Westereender verdediging kon Omer Dahir alleen op het doel van Roelof van der Ploeg af. De doelman wist Dahir de bal buiten de “zestien” te ontfutselen en een minuut later, toen Martijn Jongeling vrij voor hem verscheen, kwam Van der Ploeg opnieuw als winnaar uit de strijd. De doelman was een echte sta in de weg, want ook de derde keer dat er een Dokkumer vogelvrij voor hem verscheen kwam hij als winnaar uit de strijd, ditmaal met een fraaie save op een inzet van Marco van Dijk. Na een snel genomen vrije trap schoot Martijn Jongeling bij de eerste paal net naast, maar dezelfde speler maakte na 79 minuten wel de 1-0. Dat het dit seizoen bij Zwaagwesteinde achterin nog niet helemaal soepel loopt, werd bij dit doelpunt maar weer eens pijnlijk duidelijk. Bij een pass door het hart van de defensie kon Henk van der Wal de bal eerst nog blokken, het leer kwam echter bij Jongeling terecht en hij liftte de bal fraai over de Westereender uitblinker Van der Ploeg. Dit betekende dat Zwaagwesteinde voor de 5de keer (!) op rij op achterstand kwam. Lang kon de thuisploeg overigens niet van de verdiende voorsprong genieten, want amper 1 minuut later maakte Zwaagwesteinde gelijk. Het was invaller Jan Venema die met een fraai passje collega invaller Lieuwe de Roos bereikte en vrij voor doelman Van der Velde ramde hij de bal in het doel: 1-1

Er gloorde misschien zelfs nog wel een zege voor de gasten, maar ook in de laatste 10 minuten bleef Dokkum de bovenliggende partij, al leverde dit geen kansen meer op. Na 2 minuten blessuretijd floot de jeugdige en goed leidende arbiter Muijtens af.

Met dit gelijkspel handhaaft Zwaagwesteinde zich in de brede (sub)top van de 3de klasse B. Er lijkt dit jaar geen elftal bovenuit te steken, het verschil tussen de nummers 1 en 10 bedraagt slechts 3 punten.

Volgende week speelt de equipe van Klaas Zandberg een thuiswedstrijd. Minnertsga is te gast op sportpark De Wieken, aanvang 14:30 uur.