Tiental Zwaagwesteinde houdt stand tegen SC Berlikum

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse B

28 januari 2017 15:00

Gulik, D. van

BERLIKUM- Afgelopen zaterdag was Zwaagwesteinde weer even terug op heilige grond. Immers hier, op sportcomplex “De Koekoek”, beleefde de zaterdagafdeling van Zwaagwesteinde op 6 juni 2015 haar grootste triomf uit de clubhistorie. Ruim anderhalf jaar later stonden beide ploegen dus weer tegenover elkaar in Berlikum, ditmaal betrof het dus een “normale” competitiewedstrijd tussen de nummers 5 en 6 van de derde klasse B. V.V.Zwaagwesteinde ZM1 begon overigens deze wedstrijd in hun nieuwe uit tenue van Muta Sport Nederland BV met daarop de vertrouwde logo's van hoofdsponsor Kroon Leverworst - Vleeswaren en Subsponsor Sake Store op het shirt.

De thuisploeg kwam overduidelijk het beste uit de startblokken en na 3 minuten verscheen Patrick Nauta reeds vrij voor doelman Roelof van der Ploeg. Via de doelman belandde het leder op de lat. In de 11de minuut kon Sven Rozendal net niet profiteren van een misverstand tussen Berlikumer doelman en verdediging, maar voor de rest was de thuisploeg de bovenliggende partij. Een vrije kopkans was echter niet aan Rick Poortstra besteed. Een ongelukkige, maar duidelijke handsbal van gasten verdediger Jelle van der Wal, werd niet gezien door arbiter Van Gulik, die niet zo'n beste beurt maakte deze middag. In de 18de minuut kwam Zwaagwesteinde vrij onverwachts op voorsprong. Jesse Rozendal zette Ronaldo Jansen vrij voor doelman Sjouke Veenstra en de rappe aanvaller faalde niet: 0-1.

Ruim 5 minuten kon Zwaagwesteinde van haar voorsprong genieten, want in de 24ste minuut verscheen Yannick de Boer vrij voor doelman Van der Ploeg en hoewel laatstgenoemde zijn hand nog tegen de poging van De Boer kreeg, was het niet voldoende om de gelijkmaker te voorkomen: 1-1 Hierna kwam de wedstrijd iets meer in evenwicht en werd Zwaagwesteinde ook een duidelijke strafschop onthouden, nadat Henk van der Wal werd gehaakt in het strafschopgebied. Aan de andere kant had Zwaagwesteinde weer geluk met een arbitrale beslissing, toen doelman Roelof van der Ploeg een doeltrap zo in de voeten schoof bij een Berlikumer voorwaartse. Volgens de arbiter had de bal het zestienmetergebied nog niet verlaten. En in de laatste minuut van de 1ste helft zette Auke Westra met zijn lichaam bij een luchtduel zijn tegenstander aan de kant. Tot woede van de thuisploeg kreeg deze actie van Van Gulik de goedkeuring, waarna Westra's voorzet na een slim overstapje van Sven Rozendal door Robin Feenstra binnen kon worden getikt: 1-2

Na rust moest Berlikum al vroeg een noodgedwongen wissel toepassen. Doelman Sjouke Veenstra, zelf al stand-in, kwam ongelukkig neer en moest zich laten vervangen door Jan Nieuwland. Of deze invaller van de invaller over grootse kwaliteiten beschikt, zullen we wellicht nooit te weten komen, want de doelman hoefde amper in actie te komen. Schuldige hiervan was Henk van der Wal. De verdediger pakte binnen 2 minuten 2 oliedomme gele kaarten met overtredingen ter hoogte van de middenlijn en Van Gulik toonde hem dan ook terecht de rode prent. En dus moest Zwaagwesteinde in het vervolg (ca. 40 minuten) zien stand te houden met 10 man. Gelijk na de uitsluiting van Van der Wal waren er kansen voor Frederik van der Mey en Jort Vos, maar voor de rest slaagde Berlikum er nimmer in om haar numerieke overwicht in kansen om te zetten. Deels door eigen onnauwkeurigheid, maar het Westereender tiental stond ook gewoon prima te verdedigen en het voorspelbare “alle ballen in de 16 pompen” van Berlikum, kon de gasten niet verontrusten. De bal in de ploeg houden was echter wel een probleem voor de gasten en zo bleef het spannend tot het einde.

Pas in de 90ste minuut hoefde invaller doelman Nieuwland voor het eerst in actie te komen. Het was de debuterende Leon de Vries die na een rush vanuit een moeilijke hoek nog een prima schot afleverde, maar de doelman redde bekwaam. Even later werd De Vries, die pas sinds december na een aantal jaren afwezigheid de kicksen weer heeft aangetrokken, diep gestuurd. Ditmaal leverde hij een prima voorzet af op Sven Rozendal, die middels een nieuw overstapje de verdediging in de luren legde. Invaller René Vellinga kon niet profiteren, zijn poging werd geblokt. Maar ook in de terecht ruim bemeten blessuretijd kon Berlikum doelman Van der Ploeg niet verontrusten en dus trok het Westereender tiental de overwinning over de streep.

Voetballend was het misschien niet al te best, de jongens verdienen echter een groot compliment voor de discipline en getoonde inzet deze middag. Volgende week komt kersverse koploper vv ONT op bezoek op sportpark “De Wieken”, aanvang 14:30 uur.