Zwak Zwaagwesteinde terecht onderuit tegen Kollum

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse B

18 februari 2017 14:30

Vonk, N.R.T.

DE WESTEREEN- Onder kille weersomstandigheden trad Zwaagwesteinde afgelopen zaterdag op het eigen sportpark “De Wieken” aan tegen Kollum. En wat de thuisploeg deze middag op de groene mat legde was al niet veel beter dan het weer. De gasten uit Kollum mochten nog het meeste aanspraak maken op een overwinning en zo geschiedde dan ook: 0-2

In 15 competitiewedstrijden kon de rood-groene brigade van trainer Klaas Zandberg slechts 1 keer de nul houden en deze doelstelling kon na amper 34 seconden ook deze middag al bijna de prullenbak in. Na een mispeer van Auke Westra kon Efraïm Wagenaar alleen op het Westereender doel af. Doelman Roelof van der Ploeg wist hem echter met een mooie save het scoren te beletten en even later kwam de doelman opnieuw als winnaar uit de strijd in duel met Wagenaar. Voor Zwaagwesteinde schoot Wymer de Vries verrassend uit een schier onmogelijke hoek. Het leer belandde op de zijkant van de paal. In de 11de minuut volgde er opnieuw een grote kans voor Kollum. Bij Zwaagwesteinde hadden ze de slaap nog steeds niet uit de ogen gewreven, maar Randy van Malsen weigerde te profiteren door vrij voor doelman Van der Ploeg naast te schieten. Na dit bij vlagen opwindende eerste kwartier volgde er een oersaai half uur waarbij er, behalve vele fouten, niets gebeurde. Voor het enige opwindende moment zorgde René Vellinga toen hij uit een hoekschop van Sven Rozendal de bal in het doel kopte, maar arbiter Vonk had een overtreding van de thuisclub speler geconstateerd, dus het feest ging niet door.

In de rust was er weer het vertrouwde penalty schieten van de jeugd van VVZ, de finalisten dingen mee om de velbegeerde penaltybokaal die gespeeld gaat worden op zaterdag 6 mei a.s.

Ook na rust was er aanvankelijk niks te beleven voor de verkleumde toeschouwers. Wel hadden de gasten een duidelijk overwicht en dit resulteerde na 58 minuten spelen in een voorsprong, al kwam het doelpunt wel een beetje uit de lucht vallen. Uit een Kollumer voorzet werd de bal door de thuisclub verdediging slecht weggewerkt, waarna de bal voor de voeten kwam van Benjamin Zondervan en met een heerlijke knal liet hij doelman Van der Ploeg kansloos: 0-1

Vlak hierna kreeg de thuisclub haar eerste en enige kans van de wedstrijd. Sven Rozendal ging vanuit een lastige hoek alleen op op het Kollumer doel af. Deze actie dreigde te eindigen in besluiteloosheid, maar Rozendal kreeg de bal toch nog bij Wymer de Vries en uit diens voorzet leverde Auke Westra een prima kopbal af. Doelman Andries Dijkstra had echter een prima antwoord in huis en wist op fraaie wijze redding te brengen. Even later verslikte de doelman zich bijna, toen hij buiten het strafschopgebied in actie wilde komen, terwijl Ronaldo Jansen namens de thuisploeg eerder bij de bal was. Hij kopte het speeltuig over de doelman, maar deze gooide de versnelling snel in zijn achteruit en kon de bal nog ruim voor de lijn, maar net voor de aanstormende Wymer de Vries keren. Amper 30 tellen later was de wedstrijd beslist toen Randy van Malsen alleen op doelman Van der Ploeg af kon, deze omspeelde en de bal in het lege doel schoof: 0-2 na 68 minuten spelen. Scheidsrechter Vonk had vervolgens iedereen een plezier kunnen doen door af te blazen, al is hij er natuurlijk ook voor om de spelregels te hanteren en die geven nu eenmaal aan dat er 90 minuten gespeeld dienen te worden. In de resterende 20 minuten speelde Kollum de wedstrijd gecontroleerd uit tegen een machteloos Zwaagwesteinde, waarbij het via Randy van Malsen nog een goede kans kreeg om de score uit te breiden, maar hij schoot naast.

Volgende week speelt Zwaagwesteinde een inhaalwedstrijd uit tegen Rijperkerk. Het weer voorspelt weinig beterschap, het spel hopelijk wel!